RoNewMedia Ziua 2: Viitorul aplicatiilor mobile

  Astazi la RoNewMedia am avut placerea de a asista la o prezentare a lui Martin Wrigley, Director of Partners Technology la Orange,  care a vorbit despre trecutul, prezentul si viitorul aplicatiilor pentru terminale mobile. In momentul de fata majoritatea dezvoltatorilor din App Store nu reusesc sa produca indeajuns de multi bani din aplicatii pentru a acoperi costurile ce implica dezvoltarea lor, fara sa vorbim de profit, si daca ne referim doar la Romania, atunci lucrurile sunt si mai rele. La nivelul intregului App Store, doar 1% dintre dezvoltatori castiga foarte multi bani din dezvoltarea aplicatiilor, insa cred ca cifra este putin cam mica pentru adevaratul succes al aplicatiilor de acolo. In Google Play totul se axeaza pe profitul din ad-uri si nu neaparat pe cel din vanzari directe, acolo stim cu totii ca piratarea este mult mai mare decat in App Store.

  Martin spunea ca aplicatiile bune trebuie nu doar sa functioneze corect, ci sa aiba si continut de calitate pentru ca utilizatorii sa fie convinsi sa le foloseasca si dupa ce le descarca. El spunea ca dezvoltatorii nu sunt chiar atat de “entuziasmati” de procesul de testare a aplicatiilor, multi trebuind convinsi sa treaca prin aceasta etapa inaintea lansarii creatiilor in App Store, dar majoritatea sar peste acest pas crezand ca munca lor este perfecta din start. La baza acestei prezumtii gresite sta si esecul multor aplicatii din App Store, si nu numai, aplicatii care au o functionalitate limitata ce nu te atrage si te face sa stergi aplicatia la scurt timp dupa instalare.

  In App Store lucrurile stau bine totusi, deoarece inginerii companiei testeaza aplicatiile inainte de a le publica, insa in Google Play aplicatiile sunt publicate indiferent daca functioneaza sau nu. Martin spunea ca pe cei de la Google nu ii intereseaza daca aplicatiile functioneaza sau nu, ei mergand pe ideea ca aplicatiile mai bune ajung in top in baza recomandarilor utilizatorilor. Eu cred ca acest sistem este gresit din start pentru ca se ofera continut de proasta calitate, continut plin de malware si sistemul de recomandari al aplicatiilor poate fi oricand extrem de usor fraudat.

  La final s-a readus in discutie faptul ca in-app purchase-urile genereaza cei mai multi bani pentru dezvoltatorii de aplicatii si stim cu totii cat de atractive sunt pachetele cu bonusuri oferite. Practic majoritatea aplicatiilor, din topul titlurilor care au produs cei mai multi bani, se bazeaza pe modelul freemium, adica sunt disponibile gratuit si produc extrem de multi bani prin in-app purchase-uri. Lasand la o parte trecutul, trecem la viitor si el se axeaza in principal in jurul HTML 5-ului care devine din ce in ce mai important, insa orice dezvoltator trebuie sa aiba in vedere faptul ca o aplicatie trebuie nu doar sa functioneze bine, ci trebuie sa si arate bine si sa ofere continut de calitate.