App.net – un Twitter construit diferit

[vimeo]http://vimeo.com/48111032[/vimeo]

  In cadrul Orange Bloggers Bus Tour-ului de saptamana trecuta am avut ocazia de a participa la o intalnire cu fondatorul App.net, o noua retea de socializare care a luat fiinta, partial, cu ajutorul kickstarter-ului. App.net a fost fondata din cauza faptului ca Twitter-ul duce o politica nu foarte permisiva cu dezvoltatorii de aplicatii, multe servicii importante fiind fortate sa isi sisteze activitatea, ori sa excluda anumite functii pentru a ramane in continuare in activitate. Aceasta atitudine a Twitter l-a motivat pe Dalton Caldwell, fondatorul companiei care a creat reteaua, sa ia decizia de a utiliza o platforma a unui alt proiect de-al sau, pentru a dezvolta sistemul App.net.

  Deoarece platforma nu se dorea a fi un Twitter in care reclamele, spam-ul si dorinta de imbogatire sunt principalii factori care tin sistemul online, Caldwell a decis sa incerce sa finanteze partial proiectul prin intermediul Kickstarter-ului. El a facut un demo al platformei, a facut o aplicatie care demonstra conceptul, apoi a cerut ajutorul utiliztorilor pentru a duce planul la indeplinire. Caldwell vrea ca App.net sa fie o platforma pentru utilizatori si pentru a fi sigur ca nu face o investitie care nu va avea succes, a dat utilizatorilor posibilitatea de a finanta totul, in schimb ei primind acces la App.net si un abonament valabil pentru un an de zile.

  Pentru ca intreaga platforma este ferita de “pericolul” spam-ului si a reclamelor, utilizatorii trebuie sa plateasca un abonament anual de 50$, iar acest lucru a transforma App.net intr-o retea de socializare exclusiva. Cu cei 600.000$ primiti prin finantarea Kickstarter, plus banii adunati printr-un alt sistem de finantare, cei de la App.net au pornit sistemul utilizat in acest moment de 20.000 de utilizatori. O buna parte dintre acestia au donat pentru infiintarea retelei, altii au platit abonamentul anual de 50$, insa toti folosesc reteaua, detin controlul asupra continutului pe care il publica, au posibilitatea de a il exporta sau sterge complet, totul in contrast cu Twitter-ul care are o politica mai inchisa, impotriva unor asemenea drepturi.

  Proiectul App.net a fost realizat multumita unui articol scris pe blogul lui Dalton Caldweel, articol in care acesta explica faptul ca Twitter-ul putea fi unul dintre cele mai bune lucruri ale internetului multumita API-ului sau puternic, insa grupul care punea accentul pe advertising a castigat si a convins toata lumea ca vanzarea de publicitate este calea ce trebuie aleasa. Cei de la App.net vad totul precum un experiment, incearca sa dezvolte sistemul pentru a sustine cat mai multi utilizatori, vor oferi bani celor care dezvolta aplicatii pentru retea si in momentul de fata aproximativ 30 de aplicatii sunt deja dezvoltate sau in curs de dezvoltare. Fiind o antiteza a Twitter-ului, App.net este practic in acelasi stadiu in care era Twitter-ul la inceputul existentei sale, insa fondatorii sai doresc o dezvoltare diferita, gandita a fi in teorie spre binele utilizatorilor.

  Desi cei de la App.net propun o alternativa interesanta pentru Twitter, problema abonamentului anual ii va tine pe multi deoparte. Dezvoltatorii retelei au vrut sa fie siguri ca tin in functiune un serviciu pe care oamenii si-l doresc, un serviciu fara spam/reclame/boti sau alte lucruri de genul acesta, insa cred ca doar profesionistii care doresc, cu adevarat, liniste il vor folosi. App.net va fi un mediu linistit, un mediu in care aglomeratia de informatii de pe Twitter nu exista, un mediu pe care utilizatorii normal nu il vor accesa fie pentru ca nu gasesc acolo ceva interesant, fie pentru ca nu vor dori sa plateasca 50$ anual pe un serviciu care este disponibil oricum gratuit.

  Parerea mea este ca App.net nu va trai foarte mult in formatul actual deoarece la un moment dat utilizatorii vor refuza sa mai plateasca un abonament care probabil nu le ofera tot ceea ce isi doresc. In lumina celor spuse mai sus, sunt curios daca voi ati plati pentru un abonament anual de acest gen.

  Aceasta intalnire a fost posibila multumita si celor de la Orange Romania.