Descoperire INCREDIBILĂ a Astronomilor, ce au Observat lângă o Stea Tânără

Astronomii au făcut o descoperire remarcabilă: un sistem rar de șase planete tinere și o posibilă a șaptea, care orbitează în jurul unei stele infantile neobișnuite. Acest sistem nu numai că oferă perspective importante asupra formării și evoluției planetelor în jurul unei stele tinere, dar asemănările sale cu sistemul solar ar putea oferi astronomilor o imagine a ceea ce ar fi putut arăta vecinătatea noastră cosmică acum aproximativ 4 miliarde de ani.

Cele șase, posibil șapte, exoplanete orbitează o stea pitică relativ apropiată din Calea Lactee, numită TOI-1136, situată la aproximativ 270 de ani-lumină de Pământ. Numărul mare de exoplanete din sistem a inspirat cercetătorii să investigheze mai profund.

“Tara Fetherolf, membru al echipei și profesor vizitator de astrofizică la Universitatea din California, a declarat: “Deoarece puține sisteme stelare au atât de multe planete ca acesta, se apropie ca dimensiune de propriul nostru sistem solar. Este suficient de similar și suficient de diferit încât putem învăța multe”.

Cercetătorii au studiat inițial sistemul planetar TOI-1136 folosind Satelitul de Supraveghere a Exoplanetelor în Tranzit (TESS) al NASA în 2019. Fetherolf și colegii săi au urmărit acest studiu inițial cu observații de la mai multe telescoape, dezvăluind masele planetelor, forma orbitelor lor și chiar caracteristicile atmosferelor lor.

Planetele din sistem, desemnate cu numele de la TOI-1136 b la TOI-1136 g, sunt clasificate ca planete “sub-Neptun”. Cea mai mică dintre cele șase lumi confirmate are o lățime de două ori mai mare decât cea a Pământului, în timp ce unele dintre planetele surori sunt de până la patru ori mărimea planetei noastre – aproximativ mărimea giganților de gheață din sistemul solar, Uranus și Neptun.

Descoperire INCREDIBILĂ a Astronomilor, ce au Observat lângă o Stea Tânără

Toate exoplanetele TOI-1136 sunt atât de aproape de steaua lor părinte încât își completează o orbită în mai puțin de 88 de zile terestre. Aceasta este semnificativ, deoarece 88 de zile este perioada orbitală a lui Mercur, cea mai apropiată planetă de soare, ceea ce înseamnă că toate aceste planete pot fi mai aproape de steaua lor decât este acea mică planetă de steaua noastră.

“Ele sunt planete ciudate pentru noi, deoarece nu avem nimic exact ca ele în sistemul nostru solar”, a spus Rae Holcomb, membru al echipei și candidat la doctorat în fizică la Universitatea din California, într-o declarație separată. “Dar cu cât studiem mai mult alte sisteme planetare, se pare că ele ar putea fi cel mai comun tip de planetă din galaxie.”

Ceea ce face cu adevărat ca TOI-1136 să iasă în evidență este cât de tânăr este acest sistem planetar și steaua sa pitică centrală. TOI-1136 are doar 700 de milioane de ani, ceea ce poate părea antic, dar comparativ cu sistemul solar de 4,5 miliarde de ani și steaua sa, soarele, face ca sistemul să fie un copil mic comparativ.

“Acest lucru ne oferă o privire asupra planetelor imediat după ce s-au format, iar formarea sistemului solar este un subiect fierbinte”, a spus Fetherolf. “De fiecare dată când găsim un sistem multi-planetar, ne oferă mai multe informații pentru a informa teoriile noastre despre cum sistemele ajung să fie și cum a ajuns sistemul nostru aici.”

La fel ca un copil uman hiperactiv, aceste stele juvenile pot fi dificil de ținut sub observație din cauza hiperactivității lor. Pentru stelele copii, această hiperactivitate se manifestă sub formă de magnetism intens, pete solare mai frecvente și intense și erupții solare sporite.

Radiația emisă de stelele infantile nu doar le face dificil de observat, ci și modelează planetele care le orbitează, sculptând în special caracteristicile atmosferelor lor. “Stelele tinere se comportă necorespunzător tot timpul. Sunt foarte active, la fel ca niște copii.

Acest lucru poate face ca măsurătorile de înaltă precizie să fie dificile”, a spus Stephen Kane, liderul echipei și profesor de astrofizică planetară la Universitatea din California Riverside. “Acest lucru ne va ajuta nu numai să facem o comparație unu-la-unu a modului în care planetele se schimbă în timp, dar și cum evoluează atmosferele lor la diferite distanțe de stea, ceea ce este poate cel mai important lucru.”